Assure modeli
Öğrenenlerin karakteristik özellikleri ve ulaşılmak
istenen öğretim hedefleri doğrultusunda uygun yöntemler, medya ve materyalleri
seçerek hazırlanan öğretim tasarımı modelidir. Assure modeli ile tasarlanan öğretim
programlarının sonunda en uygun yöntemleri, medyayı ve materyalleri kullanılabilir
ve öğrenenlerin yüksek öğrenme performansı göstermeleri sağlanabilir.
Assure Modelinin
Amacı
Yapılan analizler ve değerlendirmelerin en büyük amacı,
imkanlar dahilinde öğrenenlerin öğrenmek istedikleri gibi öğrenmesini sağlayarak,
öğrenenlerin öğretim programının hedef ve amaçlarına ulaşmalarını sağlamaktır.
Assure Modelinin Aşamalarına Tek Tek Değinelim:
1.Analyze Learners (Öğrencilerin Analizi)
ASSURE modelinin
ilk aşamasında; öğrenme üzerinde etkili olduğu genel kabul gören ve öğretim
teknolojileri planlamasında dikkate alınması gereken öğrenci özellikleri (genel
karakteristikleri, giriş yeterlilikleri ve öğrenme stilleri) incelenmektedir.
Genel
Karakteristikleri
Giriş Yeterlilikleri
Öğrenme Stilleri
·
Algısal Tercihler ve Güçlükler
·
Bilgi İşleme Alışkanlıklar
·
Motivasyonel Faktörler
·
Psikolojik Faktörler
2. State Objectives (Hedeflerinin
Belirlenmesi)
ASSURE Modelinde
öğretim ortamlarını kullanmada ikinci aşama öğretim hedeflerinin
belirlenmesidir. Her bir öğrencinin hangi öğrenme hedefine ulaşması
beklenmektedir? Daha doğru bir ifade ile eğitim sonunda öğrenci hangi yeni
kabiliyete sahip olacaktır. Bir hedef, öğreticinin derse ne koymayı planladığı
değil, öğrencinin dersten ne alması gerektiğidir.
·
İyi belirlenmiş
Hedeflerin ABCD yaklaşımı ile incelenmesi
Audince
(Topluluk) : Öğrencileriniz
kimler?
Behavior
(Davranış): Öğretim sonucu
kazanılacak ve gösterilecek davranışlar veya performanslar nelerdir?
Conditions
(Şartlar) : Davranışın
gerçekleşeceği ortamın şartları nelerdir?
Degree (Derece/Seviye): Gösterilecek öğrenme yetenekleri seviyesi nedir?
·
Hedeflerin Sınıflandırılması
·
Hedefler
ve Bireysel Farklılıklar
3. Select Methods, Media and Materials
(Yöntem, Ortam ve Materyallerin Seçimi)
Yöntemin
Seçilmesi: Ortam kullanımına
yönelik sistemli bir planda ilk olarak, yöntem, ortam ve materyallerin
sistematik şekilde seçilmesi gereki
Ortam
Formatının Seçilmesi:
Materyallerin
Seçimi: Materyal
seçerken faklı teknikler vardır. Levy ve Dickie tarafından kullanılacak medya
tabanlı materyaller için yedi özellik belirlenmiş.
·
Resimli gösterimlerin özellikleri
·
Boyutun özellikleri
·
Renklerin özellikleri
·
Hareketlerin özellikleri
·
Dilin özellikleri
·
Ses/resim ilişkisinin özellikleri
·
Düzenlemenin özellikleri
4. Utilize Media and Materials (Ortam ve Materyallerden Yararlanma)
·
Materyali
ve ortamı gözden geçirme: Materyalin
kullanılmada önce gözden geçirilerek olası sorunların önüne geçilebilir. Öğrenme
ortamı hazırlanarak ders öncesi son kontroller yapılır.
·
Materyalleri
hazırlama: Eğitimcinin ve öğrencilerini ihtiyaç duyduğu
materyallerin toplanıp, ortam ve materyallerin hangi sıra içinde kullanılacağının
belirlenmesidir.
·
Ortamı
hazırlama: Öğretim açısından
uygun bir hazırlama aşağıdaki gibi olabilir:
Dersin
içeriğini kapsamlı bir şekilde veren bir sunum
Çalışılan konu ile ilgisinin mantıksal izahı
Öğrencinin dikkat etmekle ne fayda sağlayacağını
dile getiren motive edici açıklama
Dikkati dersin spesifik yönlerine çeken
ipuçları
·
Öğrencileri hazırlama:
1. Konu ile gerçek hayatta uygulamakta oldukları arasındaki ilişkinin
soru-cevap yöntemi ile incelenmesi.
5. Require Learner Participation (Öğrenci
Katılımını Sağlama)
Öğrencilere geri
bildirim ve öğrenme ortamına katılarak uygulama yapma olanağının
sağlanmasıdır.
6. Evaluate and Revise (Değerlendirme ve Revizyon)
Ders tasarım
sürecinin en çok hatalı kullanılan unsuru olan değerlendirme ve gözden
geçirme,
kaliteli öğretime ulaşmada vazgeçilmez bir bileşendir. Değerlendirme sürekli
bir işlemdir. Değerlendirmeler öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılır.
SONUÇ
ASSURE
modelinin güçlü yönü ‘Classroom
Link’ adı verilen ve
modelin tüm aşamalarını bilgisayar ortamına
aktarabilen bir programa sahip olmasıdır. Ayrıca bu program, materyallerin değerlendirilmesi
işlemi için ölçekler de bulundurmaktadır. Yardım dosyaları ile yol
göstericidir. Fakat ‘Classroom Link’ programına ‘Uzman Sistemler’ in mantığı
katılması, acemi öğretimciler için daha yol gösterici ve kullanışlı olacaktır.
ASSURE
modelinin zayıf bir yönü ise bu modele göre geliştirilecek öğretimin hazırlanma aşamasının zaman alıcı
olmasıdır. Bu geleneksel metotlara bağlı eğitimciler için, bu modelin kullanışını
engelleyecek bir özelliktir. Titiz ve hazırlıklı olmayı seven, öğretimde karşılaşılabilecek
problemlere önceden önlem alarak planlı ve sistematik öğretimde bulunmayı ilke
haline getirmiş eğitimciler için ‘ASSURE Modeli’ kullanışlı ve yararlı
olabilecek bir modeldir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder